מקומות לאירועים
התמודדות עם חרדה לפני אירוע חגיגינכתב ע"י איציק בתאריך 13/08/2018

חרדה ולחץ נפשי לפני אירוע: טיפים להתמודדות

אתם עומדים לפני אירוע משמח, מסיבה שהתכוננתם רבות לכבודה, ומשתוקקים להגיע לרגע שבו תפגשו מכרים ובני משפחה באולם או בגן אירועים, לפתע מרגישים תחושה עמוקה של חרדה זוחלת במורד הגרון. אצל חלקכם תחושת החרדה או הלחץ הנפשי לפני אירוע או מפגש עם קהל המגיע בשילוב רצון לאינטראקציה חברתית - אינה זרה. אם נמצאים לפני אירוע חגיגי ומרגש כמו חתונה, אירוסין, בר מצווה או ברית ומודאגים שמא לא תהיו מסוגלים לצאת מן הדלת של הבית, המאמר הזה – בשבילכם.

הדבר הקטן ביותר..

במידה ויש לכם חרדה חברתית, אתם יודעים שלעתים הדבר הקטן ביותר עלול להוציא אתכם מאיזון ולהפוך אירוע נעים ונחמד לחוויה מסוייטת של מראות מבעיתים. בין אם מדובר במבט של מישהו או מישהי שנראה לכם עקום או ביקורתי כלפיכם, הערה הקשורה אליכם גם אם נאמרה בבדיחות הדעת ולעתים תחושה אחרת שאינכם מסוגלים אפילו להסביר – וגורמת לכם תחושה נוראית.

הביאו לאירוע חבר/ה

הסיבה אינה קשורה לכך שיהיה לך עם מי לדבר, אלא יותר כדי שיהיה אתך מישהו שיבין אותך ויחזיק אותך באיזון וכמובן יוכל לחלץ אותך במידה ותחווה התקף חרדה. כמובן שכדאי שלחבר או החברה לא תהיה גם כן נטייה להתקפי חרדה.

אתם תמיד יכולים ללכת

השתדלו להגיע לאולם או לגן האירועים לאחר שהחל האירוע או אפילו במחציתו, כך שאם תרגישו שאתם חייבים ללכת – זה עדיין יהיה בסדר ולא ימשוך תשומת לב. במידה ואתם מרגישים עצבנות או חרדה לפני אירוע חברתי הקשור לעבודה,החליטו ביניכם לבין עצמכם את הדבר הבא: במידה ואינכם נהנים או מרגישים מעט לא בנוח, מותר לכם לעזוב לאחר 40 דקות. החלטה על תכנית מסודרת מראש תגרום לכם להפנים את העובדה שאפשר תמיד לקום וללכת. מסתבר שזה יעזור לכם להפוך את האירוע להרבה פחות מאיים.

תירוץ זה לא בהכרח דבר רע

נקודה נוספת שתקל עליכם היא להחליט מראש על תירוץ שבגללו עליכם לעזוב מוקדם. זה עדיף על תירוץ שבגללו לא תגיעו כלל לאירוע. יתר על כן, אם אתם מגיעים בידיעה שיש לכם דרך קלה ל"מילוט", בהחלט ייתכן שלא תזדקקו לשום תירוץ אחרי הכל.

תכננו מראש

כמה מההמלצות במאמר זה ניתן ורצוי לתכנן מראש. זה כולל את האפשרות שיהיו שתיקות מביכות או במילים אחרות – אתם לא צריכים לדמיין שהולך להיות לכם ערב מושלם. למעשה להיפך. כשאנו יוצרים אצלנו ציפיות מוגזמות לגביי האופן שבו דברים הולכים להתרחש, הרי שאנו בהכרח נתקל באכזבה.

מצבים מביכים

במידה ונתקל באכזבה כלשהי, הרי שנגרם לנו לחץ נפשי שעלול להתפתח להתקף חרדה. לכן חשוב לשקול מה לעשות במידה וניתקל במצבים מביכים. למשל דמיינו לעצמכם מה תעשו אם תתעטשו לפתע בקול גדול וכולם יסתכלו. נכון. זה יכול להיות מביך אך מצד שני העובדה שכולם הביטו בך, מראה שיצאת מאזור הנוחות ועשית צעד אמיץ קדימה.

התרחיש הגרוע ביותר

במידה והכיוון נראה לכם, תוכלו אפילו לדמיין את התרחיש הגרוע ביותר שניתן להעלות על הדעת. למשל שאתם רוקדים על רחבת הריקודים באולם חתונה ולפתע המכנסיים נופלים, האקס או האקסית שלך מופיעה עם בן או בת זוג וכן הלאה. הניחו לעצמכם לדמיין את התחושות הנוראיות האלה, ותוך כדי כך שננו לעצמכם שהדברים האלה לא יהרגו אתכם.

תכננו מה לשאול

נקודה נוספת היא לתכנן מראש מספר שאלות אותן תוכלו לשאול את האנשים שאתם פוגשים. זה דבר חיובי כיוון שרוב האנשים ישמחו לדבר על עצמם. אילו שאלות למשל? "אני אוהבת את השמלה שלך. מאיפה קנית אותה?" או "אתה נראה פנטסטי. אתה מתאמן במכון כושר?" החרדה החברתי גורמת לנו לתחושה מוטעית לפיה עלינו להיות מעניינים כדי להרגיש טוב. למעשה ההתעניינות באנשים אחרים היא הרבה יותר יעילה וכמובן תהפוך אתכם להרבה יותר אטרקטיביים.

הכל בסדר איתך

חשוב שתדעו כי אתם לא לבד. למעשה מרבית האנשים חווים חרדה חברתית ברמה כזו או אחרת. בין אם בדרך קבע ובין אם בתקופות או באירועים נקודתיים. לעתים אנשים נראים מרוחקים או אפילו עוינים כלפיך פשוט בשל העובדה שהם נמצאים בגיהנום הפרטי שלהם. שום דבר לא חריג או מוזר אצלך אם את/ה משוטט/ת בעצבנות במסיבה או אירוע רב משתתפים זרים. מעבר לכך הליכה למקום כזה יכולה לאפשר לך לרכוש חבר או חברה חדשים ולהעלות לך את הביטחון.

איך עוד להתמודד עם חרדה?

מומלץ לקרוא את המדריך הבא - איך להתמודד עם חרדה חברתית?